- PONARS EURASIA

& WORKING PAPER
L

Explaining Moldova’s “Twitter
Revolution that Wasn't”

By Henry E. Hale
George Washington University

March 2013

PONARS Eurasia working papers are circulated to help authors solicit feedback on work in progress.
The author welcomes comments at hhale@gwu.edu.

Elliott School of
PONARS Eurasia International Affairs
@ NEW APPROACHES TO RESEARCH AND SECURITY IN EURASIA THE GEORGE WASHINGTOM UNIVERSITY

IERES « THE INSTITUTE FOR EUROPEAN, RUSSIAN AND EURASIAN STUDIES



mailto:hhale@gwu.edu

PONARS Eurasia is a global network of social scientists that seeks to promote scholarly work
and policy engagement on transnational and comparative topics within the Eurasian space.
PONARS Eurasia is supported by Carnegie Corporation of New York and the John D. and
Catherine T. MacArthur Foundation.

The statements made and views expressed are solely the responsibility of the author.

PONARS Eurasia

The Institute for European, Russian and Eurasian Studies (IERES)
Elliott School of International Affairs

George Washington University

1957 E Street, NW, Suite 412

Washington, DC 20052

Tel: (202) 994-6340
www.ponarseurasia.org



http://www.ponarseurasia.org/

Explaining Moldova’s “Twitter Revolution
that Wasn't"1

March 2013

Henry E. Hale
George Washington University

n 2009, Moldova experienced a dramatic and violent political upheaval that ousted
longtime president Vladimir Voronin’s Communist Party and replaced it with a
coalition known as the Alliance for European Integration.2 Much remains unclear
about what actually happened. Media initially focused on the role of social networking
websites,? and the term “Twitter Revolution” has become widely used as a moniker
when referring to these events.* Other accounts, however, have downplayed either the
role of social media’ or the revolutionary nature of these events as they unfolded.¢ These

! This wording comes from David J. Kramer and William H. Hill, “Moldova: The Twitter Revolution that Wasn't,”
OpenDemocracy, May 28, 2009. The author is grateful to Rebecca Chamberlain-Creanga for feedback on an earlier
draft and input from Alexander Schmemann on this one, though any problems in the paper are the responsibility of
the author alone. This paper grows out of a larger book project tentatively titled Great Expectations: Patronal Politics
and Regime Dynamics in Eurasia.

ZA good overview of Moldovan politics since independence is Nicu Popescu, “Moldova’s Fragile Pluralism,” Russian
Politics and Law, v.50, no.4, July-August 2012, pp.37-50. In February, one of the parties (the Liberal Democratic Party
of Moldova) announced its withdrawal from the Alliance and in March the parliament dismissed the government,
leaving the country’s immediate political future uncertain.”

3 Particularly influential in this regard were The New York Times, April 7, 2009, p.1.

4 E.g., Evgeny Morozov, “Moldova’s Twitter Revolution,” Foreign Policy magazine’s “Net.Effect” online portal, April 7,
2009, 2:15pm, http://neteffect.foreignpolicy.com/posts/2009/04/07/moldovas_twitter revolution; Evgeny Morozov,
“Moldova’s Twitter Revolution is NOT a Myth,” Foreign Policy magazine’s “Net.Effect” online portal,
http://neteffect.foreignpolicy.com/posts/2009/04/10/moldovas_twitter revolution is not a myth; Alina Mungiu-
Pippidi and Igor Munteanu, “Moldova’s ‘Twitter Revolution,”” Journal of Democracy, v.20, no.3, July 2009, pp.136-42;
Giovanni Ziccardi, Resistance, Liberation Technology, and Human Rights in the Digital Age (Dordrecht: Springer
Netherlands, 2013) pp.27-8. An example of the moniker penetrating scholarly accounts that refer to these events only
as passing comparative referents is Elena Korosteleva, “Questioning democracy promotion: Belarus’ response to the
‘colour revolutions’,” Democratization, v.19, no.1, February 2012, pp.37-59, p.52.

> Luke March, “The Consequences of the 2009 Parliamentary Elections for Moldova’s Domestic and International
Politics: A Narrow Window for Europeanization,” paper delivered at the Annual Meeting of the American Association
for the Advancement of Slavic Studies, Boston, November 13, 2009. See also Maximilian C. Forte, “This Failed
Revolution, Powered by Twitter: Revisiting the Recurring Themes of the Moldova Twitter Revolution, and Raising
Some New Doubts,” posted on his personal “Political Activism and the Web” website, posted January 21, 2010,
http://webography.wordpress.com/2010/01/21/this-failed-revolution-powered-by-twitter-revisiting-the-recurring-
themes-of-the-moldova-twitter-revolution-and-raising-some-new-doubts/.

6 E.g., Kramer and Hill 2009. Morozov later qualified his initial exuberance: See Evgeny Morozov, The Net Delusion:
The Dark Side of Internet Freedom (New York: PublicAffairs, 2011) p.3.



http://neteffect.foreignpolicy.com/posts/2009/04/07/moldovas_twitter_revolution
http://neteffect.foreignpolicy.com/posts/2009/04/10/moldovas_twitter_revolution_is_not_a_myth
http://webography.wordpress.com/2010/01/21/this-failed-revolution-powered-by-twitter-revisiting-the-recurring-themes-of-the-moldova-twitter-revolution-and-raising-some-new-doubts/
http://webography.wordpress.com/2010/01/21/this-failed-revolution-powered-by-twitter-revisiting-the-recurring-themes-of-the-moldova-twitter-revolution-and-raising-some-new-doubts/

debates on the Internet’s importance, however, contribute research primarily on patterns
of Internet use, providing very little in the way of original research on the larger set of
events both inside and outside the Voronin regime that may have produced its downfall
or made it vulnerable to tweeting masses. Accounts of post-Soviet “color revolutions” or
postcommunist democratic breakthroughs sometimes refer to Moldova’s events as
possibly constituting another in the series, but do not attempt to treat them in any
depth.” For an event so dramatic in content and outcome, then, Moldova’'s 2009
revolution appears remarkably under-researched, leaving us without clear answers
regarding the role of the Internet and without the improved understanding of patterns
of revolution that a more comprehensive analysis could provide.

The present paper provides such an analysis and argues that Moldova’s
revolution can best be explained not by social-media-driven activism, but instead first
and foremost by a succession crisis that happened to hit as the country was just entering
a sharp economic decline as a consequence of the global financial crisis. Careful process-
tracing of events, including the details of the April protests as well as critical events later
in the year, reveal that these two crucial factors (public opinion and succession politics
in the dominant political machine) were capable of generating both the mass rioting and
the ouster of the Communist party that followed several months later. Among other
things, this suggests that studies of social media’s effects on politics must be couched in
rigorous and systematic study of the larger political context in which the Internet

operates.8

Impending Presidential Succession: A Wrench in Voronin’s Political Machine

As prior work has demonstrated looking at other countries, political machines centered
on the authority of a single patron tend to become more vulnerable as moments of
succession near.? This is because, especially in societies like Moldova’s where informal
politics dominates and tends to revolve around competition among rival political
networks,0 the patron’s ability to enforce unity in his or her coalition weakens for at
least two reasons. For one thing, exiting the top post in the land casts doubt on the
patron’s ability to follow through on promises and threats made prior to leaving office.

? E.g., Vladimir Tismaneanu, “Moldova’s Revolution Against Cynical and Cronyist Authoritarianism,” RFE/RL
Commentary, April 13, 2009; Steven Levitsky and Lucan A. Way, Competitive Authoritarianism: Hybrid regimes After
the Cold War (New York: Cambridge University Press, 2010); Lincoln A. Mitchell, The Color Revolutions (Philadelphia:
University of Pennsylvania Press, 2012) pp.163, 187.

& On how this fits more generally with research findings on the role of the Internet in politics, see Henry Farrell, “The
Consequences of the Internet for Politics,” American Review of Political Science, v.15, 2012, pp.35-52.

° E.g., Gordon Tullock, Autocracy (New York: Springer, 1987). On post-Soviet countries, see Henry E. Hale, “Regime
Cycles: Democracy, Autocracy, and Revolution in Post-Soviet Eurasia,” World Politics, v.58, no.1, October 2005,
pp.133-65.

1% Gretchen Helmke and Steven Levitsky, “Introduction,” in Gretchen Helmke and Steven Levitsky, eds., Informal
Institutions and Democracy: Lessons from Latin America (Baltimore: Johns Hopkins University Press, 2006); Lucan A.
Way, “Pluralism by Default in Moldova,” Journal of Democracy, v.13, no.4, October 2002, pp.127-41.



For another, since political machines in such contexts tend to consist of a complex
coalition of rival networks that the patron holds together, the prospect of succession
tends to unleash competition because each network has incentive to seek the top post for
itself and—at least as importantly—to avoid a rival network representative from
obtaining it.

This prospect creates uncertainty that can lead elite networks either to hedge
their bets or to gamble by betting on an opposition strategy, either way weakening the
regime. The gambling strategy can consist of backing a network that is out of power at
the time or breaking away from the regime and becoming the opposition. And all these
elite dynamics, in turn, can generate openings (political opportunity structure) and
sources of logistical support for mass mobilization and create opportunities for it to
impact politics in important ways.!! For this reason, public opinion—and associated
struggles to win the hearts and minds of citizens —can become particularly influential in
driving the fate of non-democratic machines during moments of succession. Since elite
networks do not want to wind up on a losing side of such a struggle, they are more
likely to abandon incumbent patrons and their hand-picked successors and to back
opposition forces when they think the opposition already has “in hand” a significant
resource in the form of public support that can be used to bring masses into the street
and make it less credible to falsify elections.12

In the case of Moldova, incumbent president Vladimir Voronin, after his 2005
reelection, entered into his constitutionally final term in office, setting in motion many of
these very dynamics. While he did not did not plan on leaving politics and hoped to still
remain dominant beyond the election set to choose his successor as president in 2009,
the fact that he was exiting the formal office of the presidency meant two things —even
in a context where informal politics dominated. First, someone would need to replace
him as president, which elites saw as potentially giving that someone a strong chance to
emerge as Moldova’s next patron, at a minimum as the aging Voronin (who would turn
68 shortly after the regularly scheduled election) inevitably would become unable to
exercise power and possibly even sooner. Second, since Voronin had always ruled from
the presidency, it was unclear whether he would be able to control the country to the
same degree from another post, especially if his successor as president would have
ambitions or his or her own.

This uncertainty, understood by Voronin as well as many of those both inside
and outside his regime, started to create several important problems for him and his
political machine. For one thing, he and his advisors recognized that his leaving the
presidency could open the way for a split between himself and the future president,

1 Sidney Tarrow, “States and Opportunities: The Political Structuring of Social Movements,” in Doug McAdam, John
D. McCarthy, and Mayer N. Zald, eds., Comparative Perspectives on Social Movements: Political Opportunities,
Mobilizing Structures, and Cultural Framings (New York: Cambridge University Press, 1996) pp.41-61, pp.54-6.
2.

Ibid., pp.60-1.



even if the new president came from within his own party.?? In addition, there was the
danger to his authority that such a split within Communists ranks could occur even
before the elections. Here it is important to note that Moldova’s president has, since
2001, been not directly elected but instead chosen by an elected parliament, and
parliament was set to make its choice shortly after parliamentary elections set for April
2009. Should the president announce his preferences too soon, factions in Voronin's
system who were not chosen could try to use the parliamentary elections to stage a
revolt. Thus Voronin pointedly refused to announce any choice of presidential successor
in advance of the parliamentary election.’* One way he sought to deal with this was to
make the formal presidential succession seem to be a minor event, taking pains to
emphasize that by leaving the formal post of the presidency, he was not planning to stop
being the country’s patron-in-chief. While he did not specify whether he would seek
either the formal posts of parliamentary chair or prime minister, he did allow that:

“I will remain chair of the party. And whatever my job title will be after
the elections, the party will manage the parliamentary delegation, which
will work under my leadership ... If we win and get the necessary number
of mandates, the party, in accordance with constitutional norms, will
propose candidates for the president and members of the government.”15

By one account, he compared himself explicitly to Deng Xiaoping, who long

ruled despite not occupying the formally supreme office in China, and asserted that:

“Whatever I undertake after the elections, I will remain at the heart of
everything that happens in the country.” 6

The subtext he sought to communicate here is that formal presidential succession would
not affect the power of his political machine and thus that elites would be wasting their
time breaking rank to compete for the country’s top formal executive posts.

In the context of the upcoming presidential succession, therefore, the nationwide
local elections of 2007 came to be seen as an important test of strength for the Voronin
machine and different forces considering challenging it or at least staking out distinct
bargaining position with it. These were hotly contested, and none more so than the race
for the office of Chisinau mayor. This post had become vacant when the previous
mayor, Serafim Urechean, had resigned to lead his party’s new delegation in the

3 Marc Tkaciuk, Voronin’s most prominent political strategist and a top figure in the Communist Party, author’s
interview, Chisinau, Moldova, June 25, 2009.

* Nezavisimaia Moldova, January 28, 2009.

!> president Vladimir Voronin, interview with A. Venediktov on Ekho Moskvy Radio, transcript published in
Nezavisimaia Moldova, February 26, 2009. See also his similar remark on television: Infotag, December 11, 2008.
'8 Dumitru Ciubasenco, editor in chief of the Russian-language newspaper Moldavskie Vedomosti, “Moldova's
Communist Leader Seeks To Retain Hold On Power,” RFE/RL, February 15, 2009.



parliament in 2005. But four successive elections to replace him had failed due to
turnout so low that the elections were invalidated, some of which reflected opposition
efforts to protest the way the election was conducted. Indeed, the fact that a hard-core
opponent had been mayor for the Communists” entire first term in power meant that the
Communists were in a weak position locally to push through their own candidate,
helping give public opinion substantial scope to play an important role there. In the fifth
attempt in 2007, however, a Communist candidate was soundly defeated by Dorin
Chirtoaca, a charismatic 28-year-old representative of the previously minor Liberal Party
led by his uncle, Mihai Ghimpu, a longtime political activist and leader of the late
Soviet-era national independence movement.’” The Liberals, who also won enough
votes in the city council election to get Ghimpu elected chairman, attracted supporters of
the national independence movement disenchanted with its former flag-bearer, the
Christian Democratic People’s Party, which had surprised many of its members as well
as outside observers by going into alliance with the Communists after the 2005
election.’® The Communists also failed to gain ground in other mayoral and council
elections across the country in 2007, coming away with control of just 328 mayor’s
offices out of 898 nationwide, down from 368 elected in 2003. The Communists’ main
opponents, however, also lost ground as Urechean’s Our Moldova Alliance claimed just
155 mayors in its stable, down from 191 in 2003. The gains in the mayoral races were
made by other, smaller parties, like Ghimpu’s Liberals and the Democratic Party.? The
picture was similar for the council races.? The Communists were found to have
deployed administrative resources at their disposal here, including media bias and voter
intimidation.2!’ The co-opted Christian Democrats claimed that their alliance with
Voronin had enabled them to push through certain reforms that weakened Communist
control, such as legislation giving parties other than the Communists more voice on
election commissions, though whether this had any effect on the 2007 elections is
disputed, with a discussion beyond the scope of this analysis.

The 2007 local elections had two major implications. First, they gave or
confirmed various non-communist parties’ hold over local administrative resources,
especially those connected with mayoral office. Crucially, this included Chisinau, where
Chirtoaca was now in charge of sanctioning public protests and doling out various
capital city funds. They also gained increasing control over local election commissions,
which would make it even harder for the Communists to generate fraudulent results in
the 2009 parliamentary elections and, in theory, could give some opposition forces the

1 Ryan Kennedy, “Moldova’s Local Elections Reflect National Trends,” RFE/RL Newsline, June 29, 2007.

1 Igor Botan, executive director of the analytical center ADEPT, author’s interview, Chisinau, Moldova, June 30, 2009.
"% RFE/RL Newsline, June 19, 2007.

2 Ryan Kennedy, “Moldova’s Local Elections Reflect National Trends,” RFE/RL Newsline, June 29, 2007; RFE/RL
Newsline, June 8, 2007.

z RFE/RL Newsline, June 5, 2007; RFE/RL Newsline, June 19, 2007.



ability to manipulate results themselves.22 Second, the 2007 elections confirmed for most
that the Communists were not invincible despite the increasing repression during
Voronin’s second term, and many concluded from the results that Voronin would not
likely be able to secure a sufficient supermajority in the parliamentary elections to
choose the presidency without needing any allies. This raised the expected gains to
networks from challenging the Communists: One could reasonably hope to wind up
with a “golden ticket” —the crucial votes needed to elect a president —or perhaps even a
chance to force the Communists either out of power or to share at least one major
executive post with a rival political network.2

It is surely no coincidence that it was at this point that the Communists began to
suffer a series of defections from their network. The first major figure from the Voronin
network to go throughout the entire period of its rule was Prime Minister Vasile Tarlev,
who after seven years of loyal service stepped down in March 2008 and began preparing
to contest the April 2009 elections independently of the Communists.2* Asked in late
2008 about the reasons for his resignation, he volunteered that he came to feel that
Voronin would not be president for much longer, citing his age, and one way or other
there would be a change in political generations. Tarlev, himself only 45, said he did not
consider himself part of the old generation. He averred that he had a great deal to offer
the country with his experience in business and government and alluded to what he
perceived as broad support for him as a future leader among both ordinary people and
elites. Queried as to why he opted to pursue his goals independently of the Communist
network, he replied that there were different groupings within it that were bound to
explode at some point, adding that Communism was also an idea of the past.?> Indeed,
the last “Barometer” public opinion survey taken before Tarlev’s resignation found him
to be the second-most trusted politician in Moldova with the faith of 40 percent of the
population, behind only Voronin with his 44 percent. While the Communists were still
revealed to be leading the parliamentary race among parties, a whopping 42 percent of
those intending to vote declared that they had not yet decided which party to support, a
situation that would surely look encouraging to someone in Tarlev’s position. And the
survey also confirmed that there was vast uncertainty as to who would become the next
president, with 66 percent not being able to provide a name, and the most mentions

22 March 2009, p.10.

2 For example, Oleg Serebrian said in an interview prior to the April 2009 election that the 2007 local election
showed that the Communists could not win a supermajority and thus will be unable on their own to win the
presidency. He still thought that Voronin could control the country through just the posts of parliamentary chair and
prime minister, but expected the Communists to need allies to handle the presidency, which would weaken
Communist control over the country. Oleg Serebrian, author’s interview, Chisinau, Moldova, December 19, 2008.

** RFE/RL Newsline, March 20, 2008.

% Vasile Tarlev, author’s interview, Chisinau, Moldova, December 19, 2008.



being given to parliamentary chairman Marian Lupu (12 percent) and Tarlev (8
percent).26

Certain big business networks were also reported to be backing opposition
candidates as April 2009 approached, as is reflected in the appearance of figures linked
to major oligarchs on opposition party lists. Least surprising was Chiril Lucinschi, the
businessman son of the former president and Voronin rival who had not succumbed to
the Voronin machine. Evidently reflecting a reconciliation between longtime Democratic
Party leader and former parliamentary chairman Dumitru Diacov and the family of
former president Petru Lucinschi, the latter’s son Chiril wound up as the fifth candidate
on the Democratic Party list. Lucinschi’s network could contribute, among other things,
assets in mass media, including ownership of the TV-7 television channel that was
generally not biased to the Communists and sometimes broadcast reports friendly to the
Democrats.?” The Liberal Democratic Party of Moldova was founded by Vlad Filat in
2007, who as director of privatization under President Lucinschi in the second half of the
1990s had major connections to big business and by some accounts had accumulated
considerable personal wealth during his time in private business in the early 2000s.
While Filat declared that his own contributions and party dues were enough to sustain
the new party project, it quickly attracted some major business figures: vice-president of
the huge ASCOM corporate conglomerate, [urie Leanca, appeared as the number ten
candidate on Filat’s party list, and another major businessman, Calin Vieru, the son of a
venerated poet, joined in the number seven slot.2 Another ASCOM vice-president,
Anatol Salaru, appeared as the number-three man on the list of Mihai Ghimpu’s Liberal
Party, surging in popularity after its impressive win in the Chisinau mayoral race. This
strongly suggests that the ASCOM network of Anatol Stati, regarded by many as the
richest business-based network operating in Moldova at the time and previously having
made peace with the Communist machine, had moved into opposition to Voronin by
backing two of the most potent rising opposition party projects.?? There were some
figures who switched from opposition to backing the Communists at this time, such as
Eduard Musuc, a former anticommunist Chisinau city council member who joined with
the Communists to become city council chair in replacement of the Liberal Party’s
Ghimpu, but these paled in comparison to the scale of defections away from the
Communists by Tarlev and the ASCOM Group.3

% |nstitute of Public Policy, “Rezumat de presa: Barometrul de Opinie Publica - Noiembrie 2007,” IPP website,
November 30, 2007, http://www.ipp.md/libview.php?l=ro&idc=156&id=457.

7 For example, TV-7 news broadcasts (“Segodnia v Moldove,” 8:30 pm) prior to the April 2009 election observed by
the author in Chisinau on March 23, 24, 25, and 26, 2009.

% Party lists of parties in Moldovan national elections can be found on the e-democracy website of ADEPT, cited
above. See also DECA-press, January 28, 2009, 16:19, reprinted by Moldova Azi, http://www.azi.md/ru/story/1104,
accessed May 27, 2012; Moldavskie Vedomosti, December 17, 2008, p.5.

2 Kseniia Iina, “La Famiglia,” Kishinevskii Obozrevatel’, October 21, 2010.

% Elena Moldoveanu and Alexandru Eftode, “The Communists and the Kid,” Transitions Online, 4 December 2008.



http://www.ipp.md/libview.php?l=ro&idc=156&id=457

Despite some key components starting to rattle off, Voronin’s machine was put
into high gear as the April 5, 2009, parliamentary election neared. One Communist
strategy was reportedly to use the opposition’s success in the last local elections against
them: The central authorities could deny funds and other support to localities controlled
by opponents, and then blame them for the consequent failures.3! As a concrete example,
the Justice Ministry froze the accounts of the city of Chisinau, controlled by Liberal Party
mayor Chirtoaca, more than once during 2008 and early 2009.32 This put Voronin in
good position to make widely publicized tours of other regions, touting all the progress
that had been made there in providing natural gas service, infrastructure, school
repairs—a central part of his campaign strategy.® The Central Election Commission
ordered two parties to pull television advertisements that criticized the Communists.34
Prosecutors investigated Urechean and Filat during the final months of the campaign, as
described above. Tarlev, the recently-defecting prime minister, came in for special
harassment: state officials initially let him know that they would not register a new
party before the election, and when he responded by becoming formal leader of a
preexisting party (the Union of Centrists), the Ministry of Justice found grounds for
refusing to recognize him as its leader. First deputy prime minister Igor Dodon also
presided over a meeting with major enterprise representatives that removed Tarlev from
his other main formal post, chair of the National Association of Producers.? State and
other procommunist media dragooned Tarlev, citing all kinds of reasons why Voronin
had to get rid of him as PM,% lambasted other opposition figures,® and generally
positively reported on the incumbent authorities,3 including trying to create a sense that
it was inevitable that the Communists would win.?* Favorite themes included the
economic progress of the country since 2001 and a general orientation toward the
European Union, though with a dose of suspicion of Romania and a call for better
relations with Russia, which was widely understood to have returned to backing
Voronin.# Electronic media that did not fall in line could be themselves accused of bias

1 viorel Cibotaru, director of the European Institute for Political Studies of Moldova, author’s interview, Chisinau,
Moldova, March 23, 2009. Asked about this practice on Romanian television, Voronin blamed the opposition, saying
that the latter sometimes delayed government payments to their own regions so as to then blame the Communists
(Kishinevskie Novosti, March 27, 2009, p.1).

32 Info-Prim Neo, 26 January 2009, 18:27.

3 For example, Nezavisimaia Moldova, February 20, 2009; Nezavisimaia Moldova, February 26, 2009; NIT channel,
“Curier” news broadcast, December 18, 2008, 20:00 Moldova time, observed by author.

34 Infotag, March 11, 2009.

* Moldova Azi, January 26, 2009; Vasile Tarlev, author’s interview, Chisinau, Moldova, December 19, 2008.

36 E.g., Sergei Ovcharenko, “Za chto Voronin prognal Tarleva?” Nezavisimaia Moldova, February 24, 2009.

37 E.g., a report linking Filat to mafia on the NIT channel (“Curier,” Russian-language, March 26, 2009, 20:00).

% Moldova Azi, February 20, 2009, 18:38; Moldova Azi, March 11, 2009, 18:31.

3 E.g., reporting on polls in the “Curier” news broadcast, NIT channel, December 18, 2008, 20:00.

0 viorel Cibotaru, director of the European Institute for Political Studies of Moldova, author’s interview, Chisinau,
Moldova, March 23, 2009 and, e.g., Infotag, February 24, 2009; Moldoval channel, “Mesager” news program, in
Russian, March 24, 2009, 19:00; Nezavisimaia Moldova, February 11, 2009; Vladimir Voronin, interview live on the
NIT television channel, January 23, 2009, extended quotations in Nezavisimaia Moldova, January 27, 2009.

10



(as with Lucinschi’s TV-741), be warned that their licenses would be revoked and their
frequencies put up for bidding later (as with Chisinau’s PRO-TV), or actually be shut
down (as with the Romanian television channel TV-R1).42

The Liberals, Liberal Democrats, and Our Moldova Alliance campaigned hard
against the Communists and, making breaking its monopoly on power and achieving
European integration the centerpiece of their campaigns, jointly pledged that they
would not vote with the latter under any circumstance.# Filat's Liberal Democrats’

1

central slogan was “vote without fear.”# Liberal Party leader Ghimpu stressed that
ensuring no defections to the Communists would occur required prioritizing loyalty
(which some in the party characterized as personal loyalty to him) in composing the
party list of candidates.*> Our Moldova Alliance chief Urechean expected a coalition to
be the ultimate outcome, however.4 All blasted the Communist regime in their ads and
interviews. Tarlev, the defecting former prime minister, dogged by state interference in
his organization-building plans, ultimately did get on the ballot as Centrist Union party
list leader, campaigning for closer relations with Russia, multinational tolerance (himself
being ethnic Bulgarian), and policies friendly to manufacturing.#” The Christian
Democrats circulated negative information on rivals like Filat in an effort to salvage their
Romania-oriented electorate and attempted to justify to their former voters why they
had aligned with the Communists for the past four years.4

Overall, as Voronin’s constitutionally final term as president wound to a close,
we find significant fissures emerging in his power pyramid. Despite his relatively high
public support relative to other parties, Moldova’'s parliamentary system made it
potentially profitable for major political networks to challenge the dominant one —at
least, more likely to be profitable than it would be to challenge a popular president in a
presidentialist system. This is because even if an opposition coalition could not
realistically hope to win complete control over Moldova’s parliamentarist system, they
could still hope to deny the Communists the three-fifths majority they needed to choose
the president without allies. They could thereby hope to force the chief patron into a
deal that would cede them at least one of the chief formal executive posts and the
opportunities that would entail for strengthening their own networks. The result going
into the April 5, 2009, parliamentary elections, therefore, was a tough political battle.

Voronin’'s network had significant advantages in popularity and media control despite

“ “Segodnia v Moldove” program, TV-7 network, March 25, 2009, 20:30.

*2 Moldavskie Vedomosti, December 17, 2008, p.3.

* Moldova Azi, February 3, 2009, 18:32.

“ E.g., this appeared in a Romanian-language ad aired just before NIT television network’s Russian-language news
program “Curier,” March 25, 2009, 20:00.

3 Infotag, February 5, 2009, in Moldova Azi, February 5, 2009.

6 Serafim Urechean, author’s interview, Chisinau, Moldova, December 19, 2008.

7 Kommersant Plus (Chisinau), December 19, 2008, pp.2-3.

8 Author’s field notes and, e.g., Moldova Azi, 26 March 2009, 18:56.

11



its second-most-popular figure and the country’s richest corporation moving into
opposition, but opposition networks still could attract enough resources to mount a
significant resistance, aiming at least to deny the Communists the supermajority they
needed to fill all three major executive posts. A pre-election Barometer poll accordingly
found that the Communists” were in range of winning the three-fifths majority they
sought, but that a great deal of uncertainty remained.#’

From Succession Crisis to Revolution

The ultimate result was in fact a “revolution” in the sense that the incumbent network
was ousted at least in part through mass mobilization in the streets, though this
revolution had little to do with the popular online social network that was sometimes
cited as a central cause. The drama began on election night, when a Barometer exit poll,
co-funded by USAID, indicated that the Communists had won 45 percent of the popular
vote and thus 55 of the parliament’s 101 seats, enough to elect a prime minister and
parliamentary speaker but short of the 61 needed to elect the president unassisted.5 As
the Central Election Commission (CEC) processed the results overnight and began
announcing preliminary vote totals, however, the Communists’ share was reported to be
much higher, very close to 50 percent. As more votes were reported, the Communists
total crept upward. With 94 percent of the ballots cast considered, the CEC reported on
April 6 that Voronin’s party had won 49.91 percent and that it was likely to complete the
counting by mid-day. When mid-day rolled around, the CEC announced that with
almost all of the ballots counted (97.93 percent), the Communists were at 49.96 percent
of the vote counted, enough to translate into 61 parliamentary seats—precisely the
number that Voronin’s party needed to elect a president unilaterally.5!

What happened next is the subject of different interpretations. By one prominent
journalistic account, groups of outraged youth organized a protest via Twitter and other
social media, which attracted over ten thousand people “seemingly out of nowhere” into
Chisinau’s streets, with the crowd eventually ransacking the building that houses
Moldova’s presidency.52 At best, this version of events leaves out some crucial pieces of
the story. For one thing, rather than having appeared out of nowhere, post-election
protests had in fact been planned and advertised by the main opposition parties well
before the voting in anticipation of fraud. Moreover, Chisinau city hall —controlled by
Liberal Party mayor Chirtoaca—had actually approved it well in advance, granting
permission for post-election protests for the whole period April 6-20 at the request of the

9 Viorel Cibotaru, author’s interview, Chisinau, Moldova, March 23, 2009, based on data summarized in Institute for
Public Policy, rezumat de presa, “Barametrul Opiniei Publice - martie 2009,” Chisinau, Moldova, copy obtained by the
author at the public presentation of the results in Chisinau March 24, 2009.

%0 |nstitute of Public Policy, “Exit Poll aprelie 2009,” IPP website,
http://www.ipp.md/libview.php?l=ro&idc=156&id=453 , accessed July 3, 2012.

> Unimedia, April 6, 2009, 13:09, http://unimedia.md/?mod=news&id=10237.

> For example, reporting out of Moscow and New York, The New York Times, April 7, 2009, p.1.

12


http://www.ipp.md/libview.php?l=ro&idc=156&id=453
http://unimedia.md/?mod=news&id=10237

Liberal Democratic Party’s Vlad Filat. Many parties had announced their intention to
protest then if they found fraud, and by one account, protester tents were already being
set up in anticipation two days before the voting.5* And this was advertised using “old-
fashioned” television, specifically outlets controlled by patronal networks willing to
challenge the Communists. Thus, as early as March 26, Chiril Lucinschi’s TV-7 network
had broadcast opposition intentions to protest after the elections,>* and on election night
itself, Filat appeared live on Chisinau-based PRO-TV to remind citizens that his party
had reserved the capital’s central square for protesting possible election fraud.5>

Thus when reports emerged the next day that the Communists were suspiciously
likely to win the precise number of seats they needed to control all major state posts
despite exit polls saying they got fewer, upset voters already knew where to go to
register their feelings, knew they would find supporters among at least three major
parties, and knew these actions had the approval of city authorities. Overlapping with
these initiatives, two youth groups called for a “Day of National Sorrow” and then a
flash-mob late in the day on April 6, also in the center of Chisinau and also securing
permission from the mayor’s office. One of the organizers of the youth protests,
journalist Natalia Morar, avers that the youth organizers ceased to play a central role in
events after the flash mob at 8:00 p.m. on April 6. Indeed, Filat appeared before the
crowd after the flash mob and reiterated that he had secured permission from the mayor
to hold demonstrations for the entire next two weeks, and opposition parties called on
protesters to show up the next day (April 7) at 10:00 a.m. for a new round of protests.56
The announcement of the Communists likely winning 61 seats, which many considered
an outrageous attempt at election manipulation, thus coincided with longtime protest
planning and advertising by both political party organizations and youth groups using
both traditional and nontraditional media, pulling thousands into the streets, but most
returning home that evening.5”

On April 7, as opposition party leaders had called for, throngs again gathered in
central Chisinau, reportedly in even greater numbers, but this time things took an ugly
turn. Protesters clashed with police, throwing stones at, storming, and ransacking the
buildings housing the presidency and parliament. They heaved computers and office
equipment outside, setting them alight in a bonfire as police tried to disperse the crowd

with a water cannon. Curiously culminating the event, the Romanian and European

>3 polit.Ru, April 3, 2009, 11:46.

> TV-7 network, “Segodnia v Moldove” Russian-language news program, March 26, 2009, 20:30.

> Infotag, April 6, 2009.

%8 «zaiavlenie initsiativnoi gruppy po organizatsii flesh-moba 6 aprelia 2009 goda - ‘la antikommunist’,” April 8, 2009,
17:30, posted on Natalia Morar’s Live Journal blog, http://natmorar.livejournal.com, accessed April 9, 2009 . Morar
was a leader of this group as the leader of the association ThinkMoldova.

> March (2009, p.11) also stresses other conventional media, including text messaging and mobile phones, with only
a “small circle of activists” using Twitter, which was emphasized by “Zeitgeist-chasing journalists.”

13


http://natmorar.livejournal.com/

Union flags were hoisted atop the presidential building.’® Voronin and his allies
lambasted their political opponents for causing the “bacchanalia,” accusing them of
plotting with Romanian® special services to destabilize Moldova.®® The government
responded by imposing a visa regime on Romania,®! expelling Romanian journalists and
diplomats,®? and arresting (among others) masses of protesters, Morar, and Gabriel Stati,
son of the director of the ASCOM Group linked to Filat and Ghimpu in this election.¢
Opposition leaders and sympathizers accused the Communists of using agents
provocateurs to infiltrate the peaceful protest and instigate the violence to discredit the
opposition, rally opinion against Romania, and create an outcry for stability instead of
change. They pointed, for example, to video footage where a particular group can be
seen appearing to start violent behavior and a videotaped statement by then-
parliamentarian in the Communist fraction Vladimir Turcan (a former Interior Minister)
that he personally arranged for a group of protesters to make their way through the
heavily guarded upper floors of the presidential building to raise the EU flag atop it so
as (he said) to create a sense that the event was over and get the crowd to disperse,
implying that the protesters violated the agreement by also flying the Romanian flag.6*
This did not end the protests, however. By some reports, financial records housed in the
presidential building happened to be burned in the process.5

While the true origins of the violence may never be established beyond doubt,
the events did reveal that simply having crowds seize the building housing the main
institutions of power does not itself constitute a revolution or a turnover in power.
Instead, the key is when this causes the political machine itself to disintegrate, which
effectively means the defection of elites in the power pyramid who are necessary to
carry out a patron’s orders, especially those wielding the means of force. Such
disintegration did not happen in Moldova in April 2009, with Voronin still recognized as
the most popular and powerful patron in the country. Thus with his vertical intact
despite the challenge, he was able by April 8 to reclaim the seized government
buildings. Voronin announced afterwards,

*8 RFE/RL, April 7, 20009.

*or Russian, if one believes the Christian Democrats’ version of the story: Polit.Ru, April 8, 2009, 22:51.

60 RFE/RL, April 7, 2009; Tudor Sorochanu, “Troianskii kon’ Traiana Besescu [sic],” Nezavisimaia Moldova, April 29,
2009.

® Moldova Azi, April 29, 2009, 17:20.

®2 Infotag, April 8, 2009.

&3 Polit.Ru, April 8, 2009, 15:58; Polit.Ru, April 16, 2009, 16:02; Polit.Ru, April 24, 2009, 18:27. Simple protesters were
soon amnestied (Polit.Ru, April 16, 2009, 10:32).

% Such videos were shown to the author by Ghimpu in his office on June 25, 2009. Video with Turcan making such
statements can be seen on YouTube, uploaded by MoldNews, at http://www.youtube.com/watch?v=ynh802y4Fng,
accessed July 3, 2012. See also RFE/RL, April 7, 2009.

& Infotag, July 21, 2009.

14


http://www.youtube.com/watch?v=ynh8O2y4Fng

“One cannot declare war on one’s own children! And thus we made the
decision to yield to them for one day everything that was for them so
longed for: the offices of the president and of the speaker of parliament,
the parliamentary meeting hall, and our telephones and computers. We
made the decision to yield to them everything that for them exhausts
their whole conception of state authority!” ¢

The Communists did not claim their projected 61-seat supermajority, however.
Despite having reported results with 97.93 percent of the ballots counted on April 6 and
having promised — prior to the massive protests—that the few remaining ballots would
be counted by lunchtime that same day, it took the Central Election Commission more
than two full days, until the evening of April 8, to present results with 100 percent of the
precincts accounted for. Lo and behold, the Communists came away with only 60 seats,
one short of the magic number 61.67 The same day, the Central Election Commission
chair reportedly checked into the hospital with a heart problem.® One interpretation is
that the Communists backtracked on an original plan to manufacture a 61-seat majority
under pressure from the protests. Such a concession may not have seemed too painful
for Voronin since he had reportedly expressed confidence shortly beforehand that his
party could attract or cajole at least one member of the opposition to back the
Communist candidate for president if necessary.® Indeed, the experience of 2005, where
Voronin had successfully lured a relative abundance of defectors, might have made this
seem quite a reasonable calculation.

The official explanation from the CEC for the counting delay and for the slip in
the estimated number of Communist seats was that the remaining votes had been
absentee ballots from abroad, which took time to count and which wound up going
overwhelmingly to Ghimpu’s Liberal Party, enough so to drop the overall Communist
seat count from 61 to 60.70 Some analysts thought the official explanation most plausible,
calling the slip from 61 to 60 mainly a technical matter of finally having all the ballots in
hand and doing the math.”? And unsurprisingly, Communist strategist Tkaciuk, when
asked to explain the change, cited the CEC explanation as valid.”? Ghimpu, whose
Liberal Party benefited from the Communist loss of a seat, averred that the authorities
had tried to claim the 61st seat for the Communists, but were thwarted not by the
protesters but by Liberal Party observers in the foreign precincts, who prevented
falsification.”> While plausible, none of these explanations would appear particularly

% Nezavisimaia Moldova, April 9, 2009.

& Infotag, April 9, 2009. This was later confirmed as the final result.

%8 polit.Ru, April 8, 2009, 17:29.

% polit.Ru, April 10, 2009, 19:05.

70 Infotag, April 9, 2009.

n Independent expert, author’s interview, Chisinau, Moldova, June 30, 2009.
2 Marc Tkaciuk, author’s interview, Chisinau, Moldova, June 25, 2009.

3 Mihai Ghimpu, author’s interview, Chisinau, Moldova, June 25, 2009.

15



compelling. The larger picture of events would seem to suggest there is at least a strong
circumstantial case to be made that the opposition-organized protests may have in fact
been decisive in persuading the incumbent authorities to accept a 60-seat delegation and
to use other methods to get the additional vote for their presidential candidate.”*
Confident that he would obtain the 61st vote from one of the other parties’ lists,
Voronin now had to decide how to allocate the three key executive posts among the
many different factions and individuals in the Communist network and potentially the
defector(s) from the opposition he would need to co-opt. He chose for himself the
position of parliamentary chair, which he formally occupied after the new parliament
convened (but still keeping the presidency until his successor could be named). Voronin
evidently concluded that his informal power as chief patron would combine effectively
with a formal post where he could only be removed by a two-thirds majority in the
parliament, making it harder for the next president to remove him even with support
from the opposition parties in parliament. The aim of minimizing the chance of a
presidential challenge to Voronin was also a chief consideration in his choice for
successor as president: Zinaida Greceanii, the longtime Finance Ministry official who
had risen through the governmental ranks to become prime minister after Tarlev
resigned in 2008. The Communists’ chief strategist Marc Tkaciuk confirms that the
choice of Greceanii was made in large part to avoid the possibility of a future split
between Voronin (as parliamentary speaker) and the next president: This could best be
achieved if the president were a non-party technocrat, someone without her own base in
parliament that could be used to mount a serious challenge. Greceanii fit this bill
perfectly, a respected expert in finance who had never been a PCRM member and was
not regarded as a subpatron with her own strong set of personal loyalists or powerful
backers other than Voronin’s core network.”> The Communists also hoped that as a
technocrat who was not a member of the Communist Party, Greceanii would be seen by
the opposition deputies as a compromise candidate worthy of their vote for president.”e
This choice of Greceanii for president meant, however, that Marian Lupu was
passed over despite being widely considered a leading contender for the presidency.
Lupu was a popular parliamentary speaker during 2005-09 who had become a party
member in late 2005 and who was seen as building a strong network of his own within
the Voronin pyramid. By some accounts, his growing group of supporters had come to
include oligarch Vladimir Plahotniuc, reportedly seeing Lupu as a likely successor to
Voronin in the presidency.” In opting for Greceanii for president, Voronin reportedly

7 One also wonders whether such a deal could have been discussed in a reported meeting (or a similar meeting)
between the three main opposition leaders and the two top state officials, president and prime minister, late in the
day on April 7 (RFE/RL, April 7, 2009).

> Marc Tkaciuk, author’s interview, Chisinau, Moldova, June 25, 2009.

78 Viictor Stepaniuc’s remarks as reported in Moldova Azi, May 20, 2009, 16:55.

7 Graham Stack, “The Talented Mr Plahotniuc,” BNE Business new europe, April 11, 2011.

16



planned for Lupu, seen within the network as having presidential ambitions, to be
prime minister instead.” For the moment, Lupu accepted his pre-assigned fate and
loyally voted for Greceanii on May 20 and June 3.

Perhaps the most remarkable part of Moldova’s revolutionary episode —and one
that proved decisive —is that the Communists in the end proved unable to gain a single
vote from among the 41 deputies elected on the lists of the Liberal Party, Liberal
Democratic Party, and the Our Moldova Alliance. Each of these parties managed to hold
rank during two successive parliamentary votes for president, on May 20 and June 3. In
each case, Communist candidate Greceanii got just 60 votes, one shy of the needed 61,
thereby forcing new parliamentary elections for July. The Liberals and Liberal
Democrats had refused to negotiate at all with the Communists leading up to these
votes.” While both parties also had prominent figures from the ASCOM Group high on
their party lists, the son of this corporate conglomerate’s president had been arrested in
the wake of the post-election protests, giving them special cause to keep the party line
firm. Ghimpu explained his party’s lack of defections by his care in composing the party
list so as to ensure loyalty.80

Urechean, leader of Our Moldova Alliance, similarly explained his party’s
solidarity in the face of temptation by his care in selecting candidates for his party’s 2009
list, inspired by experiencing the defections from his list in 2005 that allowed Voronin to
keep the presidency. A key criterion for 2009, he averred, was that he had known each
list member personally for a long time and had worked with them —these were core
members of his network.8! Urechean admitted that he actually discussed the possibility
of a deal with Voronin, but said that the only one he would have considered would have
been with an opposition president.®2 Communist strategist Tkaciuk asserts that
Urechean in fact wanted Voronin to back Urechean for president.®? But the Communists
had from the start ruled out any deal that would have given the opposition the
presidency.8* The Communists reportedly offered many positions other than president
and parliamentary chair to Urechean, and Urechean claims that at least one of his
deputies was offered 2 million Euros for his vote while others were offered large
apartments in Chisinau and even the post of deputy prime minister.8> But without the
presidency, Urechean’s personal network in parliament stuck with the Liberals and
Liberal Democrats. Since the voting in parliament was secret ballot, the three opposition
parties opted not to actually vote against the Communist candidate, but instead to go so

8 Marc Tkaciuk, author’s interview, Chisinau, Moldova, June 25, 2009.

7 Infotag, May 25, 2009.

8 Mihai Ghimpu, author’s interview, Chisinau, Moldova, June 25, 2009.

& Serafim Urechean, author’s interview, Chisinau, Moldova, June 25, 2009.
82 Infotag, May 25, 2009.

8 Marc Tkaciuk, author’s interview, Chisinau, Moldova, June 25, 2009.

8 Infotag, May 25, 2009.

% Moldova Azi, June 29, 2009, 19:03.

17



far as to keep their own deputies physically out of the parliamentary hall during the
voting to make sure that none of them could covertly slip a vote for the Communists
into the urn in return for a payoff. To ensure each kept the deal to stand firm, Ghimpu,
Filat, and Urechean met “constantly” to coordinate, a practice they were to maintain for
the early elections that ensued in July.8¢

Voronin regrouped his forces. He secured Greceanii’'s reelection as prime
minister so as to keep her in good position for the next presidential election, and kept
both the parliamentary speakership and the presidency for himself. Perhaps in an effort
to show opposition parties what bargaining with the Communists can yield, he also
made Christian Democrat leader Iurie Rosca deputy prime minister in charge of the
ministries of defense, interior, and justice as well as potentially lucrative patronage
posts.8” Perhaps also hoping to enhance the chances of these allies of his to make it into
parliament, the threshold for winning seats was reduced from 6 percent to 5 percent.s8
The Communists also unleashed a blistering campaign for the early July elections that
Tkaciuk summarized as having one main theme: The Communists are for an
independent Moldova while their opponents are enemies of Moldova.?? Media
controlled by the authorities and their allies, as well as Voronin himself and official
party ads, appeared almost hysterical in portraying dire threats from Romania,
organized crime, and revolutionary disorder that the opposition were said or implied to
represent, all symbolized by dramatic video images of the April 7 violence in Chisinau
that culminated in the flying of the Romanian flag atop Moldova’s presidential building.
The Communists depicted themselves as the saving force of stability and order.? These
themes were summarized in a special film called “Attack on Moldova” that was
broadcast on the NIT network.”? New Deputy Prime Minister Rosca engaged in a
crackdown on campaign finance violations.?? Gabriel Stati, son of the ASCOM Group
president and a big businessman in his own right, along with ASCOM'’s security director
were kept in jail.”* Even the popular Liberal Party mayor of Chisinau, Dorin Chirtoaca,
was detained by police at one point.** Some foreign election observers identified with

% Serafim Urechean, author’s interview, Chisinau, Moldova, June 25, 2009.

& Infotag, June 18, 2009.

8 Infotag, June 18, 2009; Tudor Sorochanu, “Muzhskoi postupok,” Nezavisimaia Moldova, June 19, 2009.

8 Marc Tkaciuk, author’s interview, Chisinau, Moldova, June 25, 2009.

% Eor example, Infotag, June 16, 2009; Moldova 1 Channel, “Mesager” news program, Russian-language, June 24,
2009, 19:00; NIT (Moldova), “Curier” news program (Russian-language), June 29, 2009, 23:45; and Communist Party
television advertisements shown just before Moldova 1 network, “Mesager” news program, Russian-language, 19:00
Moldova time; before after PRO-TV’s news program, June 28, 2009, 19:30; and before NIT television, “Curier” news
program (Russian-language), June 28, 2009, 20:00. On the extent of media bias, see Moldova Azi, July 10, 2009, 16:28,
http://www.azi.md/en/story/4341.

°! Moldova Az, June 8, 2009, 19:22.

92 Kishinevskii Obozrevatel’, June 25, 2009, p.2.

% Moldova Azi, June 11, 2009, 18:19.

o Infotag, July 20, 2009.

18



“colored revolutions” were sent home, citing a lack of proper accreditation.? This time,
Voronin boasted, the Communists could get as many as 80 percent of the seats in
parliament.%

But the opposition’s stunning success in denying the Communists a single vote —
in a land where many assumed anyone could be bought —arguably dealt the fatal blow
to Voronin's power pyramid, setting in motion a chain of succession-related events that
led to its crumbling and the culmination of Moldova’s revolution. Most dramatic was
the defection of two more major elites in Voronin’s system, the oligarch Vladimir
Plahotniuc and former parliamentary speaker Marian Lupu. Passed over for the
presidency by Voronin in favor of Greceanii, Lupu announced just one week after
Greceanii’s final defeat that he was leaving the Communist Party.9” Lupu explained in
an interview that the Communists no longer had anything to offer him had he stayed in
the party, and confirmed that Voronin had calculated correctly by choosing Greceanii in
that Lupu would not have been just a symbolic president of the kind Voronin wanted,
which would have been a threat to key figures in the Communist Party’s leadership.
Lupu also emphasized in this interview and publicly that he and Voronin had
developed deep differences in worldview over the years, culminating with what he

7 M

called the Communists” “very aggressive” and “nondemocratic” actions following the

April 7 events that replaced the pro-European and democratic agenda he had earlier
pursued within the party.? Implicitly recognizing the importance of elite expectations in

driving behavior at this pivotal moment, Lupu added in one public statement:

“We should not remain victims of rumors about the omnipotence of the
Communist Party —it is strong only so long as we are afraid to stand up
against it, and it is weak while certain in imagining itself as the only
competent fundamental political force in this country. The April events
showed that it is very vulnerable, particularly in moments when the
scenario goes out of control. It becomes hysterical, incapable of cold-
bloodedly and with honor resolving political conflicts.”100

Asked in two separate instances why he did not leave the party earlier, he replied that

he had felt a sense of obligation to the party for having given him his political career,

% polit.Ru, July 28, 2009, 17:12.

% polit.Ru, June 3, 2009, 17:25.

% Infotag, June 10, 2009.

% Marian Lupu, author’s interview, Chisinau, Moldova, June 29, 2009.

% Marian Lupu, author’s interview, Chisinau, Moldova, June 29, 2009; Marian Lupu, interview in paid-for campaign
article in Moldavskie Vedomosti, June 26, 2010, p.3. He also cites disappointment that the party refused to change its
name from “Communist.”

100 Narian Lupu, interview in paid-for campaign article in Moldavskie Vedomosti, June 26, 2010, p.3.

19



and that this duty was fulfilled with his complete support of the election campaign that
had just ended.10t

Big businessman Plahotniuc had reportedly backed Lupu within Voronin's
machine to be the president’s successor, and when Voronin passed Lupu over, entered
into negotiations with political veteran Dumitru Diacov about joining and
reinvigorating Diacov’s Democratic Party —which had gotten just 3 percent of the vote
in the April election—together with Lupu. Diacov later confirmed that Plahotniuc
played a key role in his recruiting Lupu, who shortly after leaving the Communists
indeed joined Diacov’s Democrats in a move that dramatically shook up the political
landscape.’2 Diacov said that the idea from the start had been to push Lupu for
president and that a deal to back Lupu would not have been possible had he remained
in the Communist Party.1% Explaining his choice for the Democrats, Lupu said that
ideally he would have built a new party of his own, but there was no time or money.
The Democrats offered not only a developed regional network, but crucially agreed to
allow Lupu to really take over the party, not only leading the candidate list but
installing other people from his personal network in key party posts so that he could
actually assume the reins as party leader.19* As for others that courted him, Lupu said,
Filat’s Liberal Democrats would not cede real control over the party (only backing him
as presidential candidate and as top of the candidate list) while others were not
consistent with the left-centrist stance he shared with the Democrats.1%5 While
Plahotniuc —who among other things controlled the large Prime-TV network —remained
deep behind the scenes at this point, the public fusion of Lupu with the Democrats made
the Democrats a new center of political gravity expected to win a delegation in the next
parliamentary elections and accordingly generated a series of defections of regional
elites from other small parties and mid-level technocrats.1% Relatively few Communist
elites joined in, however.1” There was some notable wavering among mass media after
the April election stalemate, with the state-owned Moldova-1 television network
broadcasting much more balanced news programming than previously, though in the
final weeks of the campaign its reporting returned to its old form.10

01 Marian Lupu, author’s interview, Chisinau, Moldova, June 29, 2009; Marian Lupu, interview in paid-for campaign

article in Moldavskie Vedomosti, June 26, 2010, p.3.

92 Graham Stack, “The Talented Mr Plahotniuc,” BNE Business new europe, April 11, 2011; Tribuna.md, June 15, 2012,
10:18. Lupu earlier had denied reports that Plahotniuc led him out of the Communist Party. See Infotag, August 10,
2010.

193 Bbumitru Diacov, author’s interview, Chisinau, Moldova, June 25, 2009.

Marian Lupu, author’s interview, Chisinau, Moldova, June 29, 2009. Diacov confirmed that this was part of the
deal: Dumitru Diacov, author’s interview, Chisinau, Moldova, June 25, 2009. See also Marian Lupu, interview in paid-
for campaign article in Moldavskie Vedomosti, June 26, 2010, p.3. Diacov became honorary chairman of the party.
195 Marian Lupu, author’s interview, Chisinau, Moldova, June 29, 2009.

E.g., Infotag, July 3, 2009; Moldova Azi, June 30, 2009, 16:44. On his control of Prime-TV, see Graham Stack, “The
Talented Mr Plahotniuc,” BNE Business new europe, April 11, 2011.

197 ¢ ., Moldova Azi, July 1, 2009, 19:01.

Moldova Azi, July 10, 2009, 16:28.

104

106

108

20



The Communists, with their political machine at full throttle as more important
pieces were spinning off, thus now faced four viable opponents in the party competition,
each mounting fierce attacks on the Communists in their political advertisements with
significant administrative support (oligarchic groups, some media, some local
administrations) in a very uncertain political environment.1® The three party leaders
who had held out together in April and May continued their close cooperation, deciding
to run separately but as a unified team that would once again refuse to compromise with
the Communists.1? While Lupu’s reinvigorated Democrats also pledged not to vote for a
Communist president,!'! many observers (including the other anticommunist parties)
treated them with some suspicion, wondering if Lupu’s defection was not part of an
elaborate Communist plot to collect the necessary 61 votes through two parties instead
of one, meaning that Lupu would rejoin his Communist colleagues in coalition after the
voting.112

Meanwhile, the economy continued to deteriorate in the wake of the global
financial crisis, and a wave of bad economic news came out as the mid-year point came
and went prior to the election.!® So bad was this news that the Communist-controlled
government slashed the budgets of state institutions by 20 percent, including to local
state administrations, which in turn often cut the salaries of their employees, causing
embarrassment for PM Greceanii just a week before the crucial election.!* Surely this
must also have reduced incentives for local leaders to carry out any election shenanigans
at Communist orders. And this happened despite Voronin’s meeting Russian Prime
Minister Vladimir Putin in Moscow and, claiming to have been a victim of an attempted
“colored revolution,” securing a $500 million credit to shore up the economy.!1> The
Communists nevertheless continued to make social promises, including financial
assistance for agriculture.116

When election day rolled around, the Communists claimed about four percent
more of the vote than was reflected in the internationally funded Barometer exit poll,117
but their official share of the ballots nevertheless slipped to 45 percent, which proved
enough only for 48 parliamentary seats, three votes shy even of a simple majority. The

other parties to win seats now included not only the Liberals (15 percent), Liberal

199 poldova Azi, June 29, 2009; Democratic Party ad shown just before Moldova 1 network, “Curier” news program,

Russian-language, 19:00 Moldova time; Liberal Party Romanian language ad shown just before Moldova 1 network,
“Mesager” news program, Russian-language, 19:00 Moldova time; Moldova Azi, July 6, 2009, 19:41.
110 Infotag, June 15, 2009.

! Marian Lupu, interview in paid-for campaign article in Moldavskie Vedomosti, June 26, 2010, p.3.
"2 nfotag, June 10, 2009; Infotag, July 17, 2009.

Infotag, July 23, 2009.

Moldova Azi, July 21, 2009.

13 komsomolskaia Pravda v Moldove, weekly, June 25-July 2, 2009, p.2.

8 Moldova Azi, June 30, 2009, 16:48.

Institute for Public Politics, “Exit Poll 2009: 29 iulie 2009,” IPP website,
http://www.ipp.md/public/files/Barometru/Exit Poll 29.07 ora 21 final.pdf, accessed July 5, 2012.

11

113
114

117

21


http://www.ipp.md/public/files/Barometru/Exit_Poll_29.07_ora_21_final.pdf

Democrats (17 percent), and the Our Moldova Alliance (7 percent), but also the
resurgent Democratic Party (13 percent). Together, these four parties secured 53 seats.
Rumors soon flew of Voronin promising large personal payments to Lupu, Diacov, and
other Democratic Party deputies in a desperate bid to cling to power, since together their
two delegations would have mustered exactly the 61 votes to fill all the country’s major
executive posts. By some accounts, the Communists were even ready to cede the
presidency so long as Voronin could keep the speakership.18 But Lupu dispelled any
doubts that he was a “Voronin project” by sticking with the other opposition parties to
reject any Communist offers and instead to form a four-party coalition dubbed the
“Alliance for European Integration” (AEI). According to the deal, Filat, whose Liberal
Democratic Party got the most votes, had his pick of posts and opted for the prime
ministership, while Ghimpu was to get the parliamentary speakership, with Urechean
accepting a lesser post of first deputy parliamentary speaker due to his party’s weak
showing. Lupu became the AEI's candidate for president. Most importantly for the AEI,
even before they could elect their own president, Voronin left that office in September
when required to do so by law, replaced by new parliamentary speaker Ghimpu as
acting president pending what the AEI hoped would be Lupu’s eventual election.?

Conclusion

Voronin’s resignation represented the Communists’ ouster and the culmination of
Moldova’s 2009 revolution. This was a revolution that had much more to do with elite
network coordination and succession politics than with Twitter or any other new social
media. Voronin’s expected presidential succession had combined with the centrifugal
incentives that the parliamentarist constitution gave other networks to undermine his
single-pyramid system. But the public at large also played a role through the mass
mobilization of April 7 and their patterns of support that influenced how many
parliamentary seats each elite group could claim. This enabled the opposition to
dramatically stand down the Communists and, by denying them a single defector, to
shake widespread expectations of Voronin’s future dominance and ultimately shatter
them in the July 29 election as the rapid onset of an economic crisis took its toll on the
incumbent authorities” support. These findings suggest, at a minimum, that researchers
must exercise caution in attributing causal impact to factors that might be highly
accessible and exciting to outside observers, such as patterns visible to those looking in
online throughout the world in social media. They also underscore the importance of
accompanying studies of the Internet’s influence with a deep and careful tracing of

18 E.g., The Guardian, December 2, 2010, 02:00; Dumitru Diacov, author’s interview, Chisinau, Moldova, March 17,

2010; Serafim Urechean, author’s interview, Chisinau, Moldova, March 19, 2010.

s Ghimpu held both posts until the next election. What happened next is a long story, with Lupu never actually
winning the presidential office and a compromise candidate eventually being chosen. Details are in my book
manuscript, with the relevant section currently available upon request.

22



political processes inside the regime as well as outside of it lest such research miss the
much harder-to-see but vitally important intra-regime elite dynamics that can be crucial
in supplying the political opportunity structure that can drive outcomes themselves and
that often determines when protest (and social media) become visible or influential in
the first place.

PONARS Eurasia working papers are circulated to help authors solicit feedback on work in progress.
The author welcomes comments at hhale@gwu.edu.

23


mailto:hhale@gwu.edu

Elliott School of
International Affairs

THE GEORGE WASHINGTON UNIVERSITY

PONARS @ NEW APPROACHES

TO RESEARCH AND

EURASIA SECURITY IN EURASIA




	PONARS Eurasia working papers are circulated to help authors solicit feedback on work in progress.  The author welcomes comments at hhale@gwu.edu.
	Explaining Moldova’s “Twitter Revolution that Wasn’t”0F

	March 2013
	Henry E. Hale
	George Washington University

